Tenniskyynärpää

Tenniskyynärpää eli lateraalinen epikondyliitti tarkoittaa kyynärpään ulkonastaan kiinnittyvien lihasten kiinnityskohdan ärtymystilaa. Se syntyy ranteen ja sormien toistuvasta rasituksesta, kuten vasaroinnista, painavien taakkojen kantamisesta, mailapelien pelaamisesta tai ruuvimeisselin käytöstä.

Tenniskyynärpään tyypillisiä oireita ovat kyynärvarren ulkonastaan paikallistuva kipu ja käden puristusvoiman heikentyminen. Joskus arkuus voi sijaita hieman alempanakin käsivarressa. Kipu ilmaantuu mm. kättä nyrkistäessä, rannetta tai sormia ojentaessa varsinkin voimaa käyttäen, puristusotteessa tai jopa maitopurkkia nostettaessa.

Perustutkimukseen kuuluu kyynärpään ulkonastan tunnustelu. Lisäksi tenniskyynärpäälle tuotetaan tyypillistä kipua testaamalla vastustettua liikettä ranteen ja sormien ojentajalihaksia.

Tenniskyynärpään tärkein hoito on ärtymystilan aiheuttaneiden toistoliikkeiden välttäminen. Yleensä rasitusta suositellaan vältettäväksi 1-2 viikon ajaksi. Pikkuhiljaa aloitettavalla ojentajalihasten jännitysharjoitteella voidaan myös saada oireita lievittymään. Harjoituksessa oireileva käsivarsi pidetään suorana edessä ja taitetaan käsi ranteesta alaspäin. Toisella kädellä tartutaan kipeän käden sormista ja kämmenestä kiinni ja yritetään samalla suoristaa oireilevan käden rannetta vastusta vasten. Aluksi harjoitus voi kestää vain muutamia sekunteja, mutta sen voimaa ja kestoa voi vähitellen lisätä. Harjoituksessa vältetään kovaa kipua ja se toistetaan useita kertoja päivässä. Jos vaiva pitkittyy, voi joillekin olla hyötyä myös käsivarteen sijoitettavista painetta vähentävistä tarranauhoista tai paikallisesti käytettävistät tulehduskipulääkevoiteista.