Äitiysfysioterapia

Puolet raskaana olevista kokee lumbopelvistä kipua raskauden aikana. Joillain kipu jatkuu synnytyksen jälkeen jopa 2-10 vuoteen. Tutkimusten mukaan jos raskausviikoilla 34-37 välttää liikkumasta kivun vuoksi tai sen pelon vuoksi, todennäköisesti kokee myös kipua synnytyksen jälkeen. Eli, jos vältät jotain aktiviteettiä tai liikettä kivun pelon vuoksi sillä on negatiivinen vaikutus elämänlaatuun. Sen vuoksi on tärkeää harjotella oikealla tavalla raskauden aikana. Kipuihin kannattaa puuttua ja ohjata liikkumaan oikein, keskustella huolista ja käydä niitä läpi.

Lonkan alueen kipu raskauden aikana ja sen jälkeen

Lonkan alueen kipu on yleistä raskauden aikana sekä ensimmäisenä vuotena synnytyksen jälkeen.

Yhdistettynä alaselän kipuun, sitä esiintyy 56-72% raskaana olevilla. Näistä 20% kertoo vakavista oireista 20-30 raskausviikon kohdalla ja 35-50% raportoi oireista jo 20 viikon jälkeen.

Lonkan ja lantion alueen kipu aiheuttaa paljon rajoituksia liikkumisessa, huonontaa unen- sekä elämän laatua ja lisää sairaspoissaoloja töistä.

Emotionaalinen stressi, kivun kovuus ja uskon puute paranemiseen vaikuttavat kestoon. On tärkeää käydä fysioterapeutin vastaanotolla ennalta ehkäisevästi, jotta voidaan välttyä mahdollisilta kivuilta. Oikeanlaisilla harjoitteilla voidaan vaikuttaa moneen asiaan sekä hengitysharjoitusten avulla pystytään myös rentouttamaan kehoa ja lantion pohjaa. Tukivyö lievittää kipuoireilua. Äitiysfysioterapian vastaanotolla voidaan käyttää myös manuaalisia tekniikoita lonkan ja lantion alueen kivun helpottamiseksi.

Heillä, joilla on raskauden aikana lantion ja lonkan alueen kiputiloja on todettu olevan yliaktiivinen poikittainen vatsalihas. Äitiysfysioterapiassa voimme tasapainottaa kehon tilaa ja vaikuttaa kipuun lieventämällä sitä. Yleisesti liikunta on todettu olevan parempi vaihtoehto kuin paikoillaan olo.

Mikä on erkauma, miten korjata erkauma ?

Jos vatsalihasten väliin jää yli kahden sormen rako, on kyse erkaumasta.

Monia mietyttää erkauman koko ja sen palautuminen ja kuntoutus raskauden jälkeen. Usein halutaan palata takaisin urheilemaan, mutta tarjolla on hyvin vähän tietoa miten tehdä se turvallisesti ja milloin voi aloittaa.

Liikunta aloitetaan asteittaan ja siinä on huomiotava väsymystila, synnytystapa, onko pidätys ongelmia. Yleinen suositus on, että ainakin juoksun aloittamiseen odotettaisiin 12 viikkoa synnytyksen jälkeen. Oireita voidaan tarkkailla ja harjoituksia modifioida tarpeen mukaan.

Progressiivisesti etenevä treeniohjelma ja sellaisen liikunnan harrastaminen josta tykkää on paras keino erkauman kuntouttamiseen. On myös tärkeä muistaa, että tällä asialla ei ole kiire ja että spontaania palautumuista tapahtuu kehossa pitkään.

On kuitenkin ymmärrettävää, että muuttunut ulkonäkö vaivaa ja siihen ollaan tyytymättömiä. Ulkonäköä enemmän erkauma vaikuttaa toimintakykyyn ja kun toimintakyky on laskenut vaikuttaa se itsetuntoon sekä omakuvaan. Kun omaan kehoon ei voi luottaa se vaikuttaa fiilikseen. Jos siihen vielä liittyy kipua olo alkaa olla epämukava. Apua on kuitenkin saatavailla etkä ole asioiden kanssa yksin.

LANTIONPOHJAN HARJOITTEET

Miten kehittää lantionpohjan lihaksia?

Keksitetyt lantionpohjan harjoitteet ovat todettu tehokkaiksi lantionpohjan vahvistamisessa. Suurimmat erot huomataan lyhyellä aikavälillä. Se vähentää tehokkaasti virtsankarkailua sekä lantionpohjan ongelmia lyhyellä aikaväliilä (6kk). Vuoden kohdalla ei enää huomattu eroja virtsankarkailussa, vaikka ei olisi tehnyt harjotteita. Toki lihasvoima ja kestävyys lantionpohjassa on parempi jos on tehnyt harjoitteita.

Vaikka keskitetyt ja eristetyt lantionpohjan harjoitteet ovat tehokkaita, ne käyvät yleensä tylsiksi ja siksi jossain vaiheessa tekemättä. Onkin olemassa myös muita keinoja vahvistaa lantionpohjaa. Harjoitteilla joissa koko keho aktivoituu ja lantionpohja niiden mukana. Silloin harjoitteet on mielekkäämpiä ja ne tulee tehtyä. On tärkeämpää tukea sellaista kokonaisvaltaista liikuntaa sitä lajia tai tavoitetta kohti, johon kuntoutuja haluaa tähdätä.

Kehon avaus raskaana oleville

Äitiysfysioterapian vastaanotolle pääset varaamalla Stinalle Hoitokäynti 60min